Tuesday, August 12, 2014

تدویر مسابقات بین المللی المپیاد جهانی شطرنج در شهر ترومسو کشور ناروی
المپیاد شطرنج در هر دو سال و کنگره فدراسیون شطرنج در هر چهار سال در یکی از کشور های برنده که مصارف المپیاد را بدوش می گیرد تدویر می یابد
در المپیاد معمولاً غرض اشتراک مسابقات به شکل تیمی که 6 تن ذکور و 4 تن اناث از هر کشور اشتراک می ورزند و یک نفر به حیث (ترینر) در راس تیم و یک نفر به صفت حکم نیز اشتراک می ورزد. مسابقات به شکل تیمی به سیستم سویسی یازده روند صورت می پذیرد. در نتیجه کشوریکه نمرات بیشتر کسب نماید به مقام اول به همین ترتیب درجه بندی صورت می پذیرد.
در المپیاد معمولاً ذکور با ذکور و اناث با اناث مسابقه می دهند و صالون های جداگانه با کنترول حکم های بین المللی که در چهل چال اول 90 دقیقه که اگر در این مدت بیرق ساعت سقوط کند باخت محاسبه میشود؛ در غیر آن بعد از 30 دقیقه با وقت اضافی در هر حرکت 30 ثانیه اضافه میگردد؛ یعنی یک تخته شطرنج الی 5 ساعت میتواند ادامه یابد.
کنگره، گذارشات از فعالیت چهار ساله را استماع و فعالیت های کشور ها را مورد ارزیابی نیز قرار میدهد و کمیسیون های مربوطه آن که تفتیش، تدویر مسابقات، فعالیت رشد بین اطفال نیمه جوانان، جوانان و بزرگ سالان گذارشات خود را ارایه میدارند و کنگره نیز حق پذیرش و حق معلق ساختن فدراسیون کشور ها را دارد کنگره انتخاب رئیس جهانی شطرنج جدید را برای چهار سال دیگر به آرای روسای فدراسیون ها و یا نمایندگان اشتراک کنندگان کفدراسیون های کشور ها قرار میدهد و برنده به اساس رای بیشتر تعیین می شود.
رئیس فعلی فدراسیون جهانی شطرنج محترم کرسن حلیم جان اف در ضمن رئیس جمهور کولمیک رسیه است که از سال 1996 انتخاب شده و در کار خود موفق است پولدار ترین و جوان ترین رئیس جمهور جهان و خودش نیز قهرمان شطرنج کشور خود است وعلاقه مندی آن به شطرنج و شطرنج بازان و خدمات زیادی در ارتقاء شطرنج انجام داده؛ افغان ها را دوست دارد و در زمان تحصیلش علاقه مند خوردن پلو افغانی بوده مهمان نوازی افغان ها را ستایش می نماید. محترم ذهیرالدی آصفی که فعلاً به حیث نماینده فدراسیون شطرنج افغانستان انتخاب گردیده هم صنفی دوره تحصیل آن می باشد که اگر از این رابطه بخاطر رشد شطرنج افغانستان استفاده صورت بگیرد به مدت کمی شاهد پیشرفت های شطرنج در افغانستان خواهیم بود.
المپیاد جهانی شطرنج در شهر ترومسو کشور ناروی در اول آکست اغاز و در 14 آگست خاتمه می یابد که از افغانستان محترم ذهیر آصفی، محترم محبوب الله کوشانی، محترم حمیدالله سروری و محترم ذبیح الله احمدی اشتراک نموده اند. ولی بنابر اقدام دیر تر یک تعداد شطرنج بازان از داخل کشور موفق به اخذ ویزه نشده و گروپ اناث نیز نتوانستند سهم بگیرند. علت آن انتخاب رئیس فدراسیون جدید و عدم قبولی رئیس سابقه موضوع انتخابات را به مشکل مواجه ساخت تا اینکه فدراسیون جهانی شطرنج اکثریت آرا را مورد پذیرش قرار داد و معرفی شطرنج بازان که قبلاً لست ارسال شده بود لغوه و لست جدید بنابر ذیقی وقت به گرفتن ویزه موفق نشدند که این کشمکش های انتخاباتی شطرنج ضرر به شطرنج بازان وارد نمود و از اشتراک در المپیاد محروم شدند.

No comments: